![]() |
|||||||
|
Кои сме ние и накъде отиваме?Всеки един народ, по пътя си към настоящето се е
сблъсквал с многобройни предизвикателства, чиято специфика и индивидуалност са
предопределили неговата уникалност в настоящето. Такъв е случаят и с българския
народ. Земите, които ние днес населяваме са предполагаемо
едни от най-старо населените земи в света. Счита се, че точно тук е бил
Големият Потоп, споменат в шумерския епос за Гилгамеш. Първите сведения за
съществувало общество датират от Неолита – Слатина ( към София ), Градешница,
Врачанско, Стара Загора и др. Следва енеолита – Варненския Некропол ( втората
половина на V хил. пр. Хр. ), от когато датира най-старото
злато в Европа и също Хотнишкото съкровище (с. Хотница, Великотърновска област).
Тракийските племенни общности са представители на бронзовата и желязната епоха
и се отличават с изключително напреднала за времето си култура. 66 г. пр. Хр.
възниква тракийското Одриско царство. През 2 в. то влиза в границите на
Римската провинция Тракия. Тракиец е бил Орфей, а също и Спартак ( повел
най-гплямото въстание в Римската история ). След Римското влияние последвано от Византийското
идват славяните, а по-късно и прабългарите, което води в крайна сметка до
формиране на Българската държава, която дълго време ще бъде водеща Балканска и
Европейска сила. През 14 в. българите губят политическата си независимост, но
за сметка на това се сблъскват с още една световна култура – мюсюлманската,
която без съмнение оставя траен отпечатък върху нашия манталитет. Ето така са минавали векове, хилядолетия и епохи,
а земята, тя си е стояла все същата – онази, която дядо Вазов с толкова любов е
описал и за която се пее в химна ни. Тази земя, която с години е била безмълвен
свидетел на падения, възходи, мъка и щастие и е обагрена с кръвта и сълзите на
нашите прадеди е толкова уникална, колкото е уникален и народът ни. След тази кратка ретроспекция нека се запитаме кои
сме ние, българите в действителност? Какви сме? Защо сме такива? Националната
същност е до голяма степен изменчива, непостоянна и неопределена, защото зависи
от различни интерпретации и обяснения. И все пак на тези въпроси може да се
даде що-годе свързан и еднозначен отговор. Ние, българите, сме християни,
православни, балканци. Ние сме интелигентни, изобретателни, модерни, образовани
и независими. Ние сме обаче и недоверчиви, недостатъчно отговорни както към
себе си, така и към другите, разпокъсани и неуверени пред света. От друга
страна, умеем да се наслаждаваме на живота, отдаваме се лесно на празнуване и
сме готови за купон винаги. Както всеки друг народ, и ние си имаме свое
възприятие за света, но в него още се промъква мотивът за предопределеността на
съдбата. Липсва ни увереност, че държим нещата в ръцете си и винаги се стремим
да прехвърлим топката другиму. Така или иначе, едно е сигурно – ние сме ярко
самобитни и уникални и определено контрастираме на все по-шаблонизиращия се
свят. Българската народна музика е уважавана навсякъде, а песента ‘Излел е Делю
хайдутин’ е избрана да представя не само нас, а и цялото човечество пред други
светове. На фона на тази традиционна извисеност обаче, се
набива на очи една парадоксална разпокъсаност на обществото заради може би
вродения ни нихилистичен индивидуализъм и егоцентризъм. На всички е известна
историята за хан Кубрат и урока, който той дава на синовете си със снопа
пръчки. Добро начало, но докато при Римската империя идеята за снопа е
проработила, при нас, българите, сякаш заветът на Кубрат винаги е бил
пренебрегван. Още през VI век Маврикий (византийски летописец) казва: ‘Само при обща опастност племената се
обединявали, но минавала ли тя, всеки се грижел само за себе си.’ Днес,
хилядолетие и половина по-късно нещата не са много по-различни. Ние, българите,
на всяка цена държим да запазим личното си мнение, уникалната си позиция,
собственото си решение и поведени, което често пъти води до вътрешно делене и
слабост. По този начин рядко довеждаме нещата докрай и никога не поемаме пълна
отговорност за постъпките си – предпочитаме да оставим важните решения в чужди
ръце. И това си има своето обяснение. В последно време ние се намираме в
интензивен процес на ново формиране на западни модели и начин на мислене,
където се залага на частната инициатива, на индивида. Трудно обаче се гради
демокрация и пазарна икономика върху развалините на комунистическия строй. |